Om mig
Personligt och professionellt
Varför? Hur? Vad längtar jag efter?
"Han fick 3 dagars lönekörning att gå på 10 minuter."
Det sa de om mig då. 42 år senare gör jag fortfarande samma sak — hittar den eleganta lösningen på komplexa problem.
Kallades "SQL-Guru" då och tror Scania instämmer nu.
Jag blir otålig när saker inte fungerar som de ska.
När Nilsson Groups löner tog 3 dagar kunde jag inte sova. Jag visste att det gick snabbare. Jag rev, byggde om, optimerade. 10 minuter. Semesterhanteringen som Agda inte klarade? Fixad.
Det är så jag jobbar. Jag stör mig på ineffektivitet. Och jag gör något åt den.
Jag är CTO som kodar själv. Jag sätter strategin – och bygger API:erna. Teknikstack, arkitektur, arbetssätt – plus hands-on i SQL Server.
Jag bygger broar. Mellan verksamhet och teknik. Mellan backend och frontend-team. Mellan krav och leverans.
Jag ser helheten. Från ESA-satelliter (Tele-X, Hipparcos) till SaaS (tooeasy) till enterprise (Scania, Statkraft). Samma mönster varje gång: förstå problemet, bryt ner det, bygg lösningen.
Ett nytt komplext problem. En organisation där något är trasigt, ineffektivt eller bara fungerar halvbra. Jag vill vara länken som gör att flöden flyter, att team samarbetar, att system äntligen fungerar som de ska.
Jag är tillgänglig för uppdrag 3–12 månader.
Född 1960 i Gislaved. Smålänning. Två barn, 3 barnbarn. Joggar och cyklar på sommaren, spinner på vintern. Dansar och reser så mycket jag kan.
Talar svenska och engelska flytande. Talade franska - praktiskt när man samarbetat med ESA i Toulouse, Nice och Paris 😏Nu ...
Har varit ordförande för Kongahälla AIK. Sitter i styrelsen för min bostadsrättsförening och Tjörns Konst & Konsthantverk sällskap.
Nu är jag nyfiken på ditt problem. Hör av dig.
Jag blir otålig när saker inte fungerar som de ska.
Att skapa lösningar tillsammans med andra. Trivs bäst som länken mellan en lyckad lösning och kunden — och att involvera deltagarna i processen. Jag stör mig på ineffektivitet. Och jag gör något åt den.